vrijdag 10 augustus 2012

DIY-Tutorial; gehaakte vaas, pot of mand...crocheted vase, pot or basket...




Ik haakte met stof.
een mand
een vaas
een pot
Net als de vorige keer, toen ik pas met dit blog begon.
Door een domme fout van mij zijn de foto's van toen uit die post én van 
mijn computer verdwenen.
Maar ik laat het graag nog een keer zien!...deze keer mooier, scherper
en met duidelijke beschrijving :-)

I did some crocheting with fabric.
a basket
a vase
a pot
Just like that time when i just started this blog.
Due to a mistake by me, all of the images are deleted from that post and
also from my computer.
But i really like to show it to you again!...this time even more beautiful,
sharper and with a clear description :-)

Je hebt nodig;
*lange (gescheurde) repen katoenen stof in frisse kleuren, ongeveer 2 cm breed
*dikke haaknaald nr 8-10
*schaar

You need;
*long (torn) strips of cotton fabric in bright colours, about 2 cm wide
*thick crochet needle nr 8-10
*scissors






Knoop alle repen stof aan elkaar, hou daarbij rekening met de kleuren...
Knot all the strips of fabric to eachother and note the colours...




...wikkel de stof op tot een grote bol...
...wind the fabric onto a big ball...





...begin met haken, in vasten, dan wordt het een stevig geheel.
Begin met het haken van een cirkel, dit wordt de bodem...
Haak deze cirkel zo groot als je wilt voor een mand of zo groot als de 
bodem van een vaas of bloempot die je ervoor gaat gebruiken.
...start crocheting, in single crochet, it will give a steady effect.
Start with crocheting a circle, this will be the bottom.
Crochet this circle in any size you like for a basket or as large as the bottom 
of a vase or flower pot which you want to use...







Als je klaar bent met de cirkel moet je omhoog!
Dit doe je door steken te minderen, om de paar steken.
Doe dit op gevoel en let op dat je recht omhoog gaat...
When you finished the circle you have to go up!
You have to decrease stitches, every few stitches.
Do this by feeling and keep your eyes on your work going straight up...










Je bent klaar wanneer de goede hoogte is bereikt.
Hecht af en steek het uiteinde van de stof weg in de rand.
You are finished when you reached the right height.
Tie off the yarn and insert the end of the fabric into the border. 















Succes en veel plezier! xx
Good luck and have fun! xx








101 opmerkingen:

  1. Supermooi zeg! Nu alleen nog leren haken ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt makkelijk! maar wel als je een beetje kan
      haken ;-)

      x

      Verwijderen
  2. wauw, leuk! Het ziet er ook niet zo moeilijk uit, maar ik ben niet zo'n haakwonder...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne omschrijving! Dit ga ik zeker nog eens doen. Bedankt voor de tip. Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dit er vrolijk uit. Dank voor je leuke idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw zeg, heel erg mooi geworden, dan had je toch wel veel restjes stof nodig (en liggen)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt heel leuk zo een mand! Ik heb helaas geen geduld om te haken:( Verkoop je die ook in je etsy shop? :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanaf 1 september zet ik weer veel nieuwe kofferschatten
      in mijn Etsy-shop...en er zit inderdaad wel wat van dit
      gehaakts tussen ;-)

      xx

      Verwijderen
  7. It's official! You're Brilliant! You share such great ideas! Ada :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een doos vol oude shirts, pyamabroekjes, jurkjes enz. om te verknippen en mee te haken. Nu ik je foto's zie heb ik meteen zin om te beginnen!
    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Perfect! let wel op dat de stevigheid iets minder wordt
      wanneer je t-shirt stof gebruikt.
      En verschillende materialen geven een nog meer onregelmatig
      effect, maar dat kan ook weer leuk zijn...succes!

      xx

      Verwijderen
  9. Wat leuk zeg. Dat moet ik ook eens proberen. Zal beginnen met een klein mandje :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...of begin met een onderzetter, kun je even oefenen
      met zo'n dikke haaknaald...

      xx

      Verwijderen
  10. thank you!!! this is really beautiful! I love the fabrics you've used!!! ;oD
    xxxx Alessandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. thank you, i only used my favorite fabrics.
      And using just one small strip of each my favorites wont hurt... ;-)

      xx

      Verwijderen
  11. Oh! Wat mooi! Zo vrolijk! Nog een tip: om omhoog te gaan, kan je ook alleen in de achterste lus haken. Dan ga je automatisch omhoog, zonder te minderen.
    Nu moet ik gaan stof sparen! Ik naai alleen nooit... ons huis ligt vol met wol en katoen en helaas geen stof :(

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip! dankje!
      Ik ken deze manier van minderen wel maar gebruik 'm eigenlijk nooit...vooral voor de stevigheid koos ik voor deze manier...
      Heb je geen oude lakens, tafelkleden of kledingstukken van katoen?...werkt ook prima hoor...

      xx

      Verwijderen
    2. Ik ga het eens aan mijn moeder vragen!

      Groetjes Leonie

      Verwijderen
    3. Ik heb een alternatief ontdekt! Vouw een plastic zak 2 keer dubbel in de lengte. Knip stroken van ongeveer 1 cm. Die maak je aan elkaar. Het zijn lussen, dus je kan ze met zo'n handig maniertje aan elkaar maken. En dan kan je haken!
      Je bent goed bezig voor het milieu want je recycled plastic zakken!

      Xxx Leonie

      Verwijderen
  12. O ik ben het volmondig met alle bovenstaande reactie's eens! Wat mooooooooooooooooooooooooooooooooooi! Ga ik zeker eens proberen, dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi en vrolijk! En leuk om je restjes op te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, al die restjes, die moeten toch eens op gemaakt worden
      ;-)

      xx

      Verwijderen
  14. Wat een leuk idee! Super voor de restjes en wat een effect!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow! I really love them! I can´t wait to get my garland from you! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! oh, your garland is coming your way...i hope
      you'll like it... xx

      Verwijderen
  16. Ik heb zoveel lapjes, dit MOET ik gewoon maken! Supermooie foto's ook! En ik zie ook een mooie collectie foto's in de linker kantlijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! de plaatjes ondersteunen echt mijn uitleg...ik
      vind dat namelijk niet echt mijn sterkste punt ;-)

      xx

      Verwijderen
  17. K kan niet haken maar ik ga eens kijken oc ik dat kan met een breiloom....
    Superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou dat lukken? ben benieuwd, laat 't me nog es weten of het lukt...

      xx

      Verwijderen
  18. Wauw! Wat een supergeweldig idee!
    Het ziet er zo vrolijk uit!
    Dit gaat meteen op mijn dat-wil-ik-ook-maken-lijstje.
    Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! fijn om te weten dat ik niet de enige ben met zo'n
      dat-wil-ik-ook-maken-lijstje ;-)

      xx

      Verwijderen
  19. Wat een grandioos idee om met reepjes stof te haken!
    Ik bewaar altijd mijn restjes stof, heb flink wat bakken vol zolangzamerhand...
    Leuk, leuk, leuk!
    Prachtige foto's ook weer, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig om de restjes mee op te maken :-)
      wel alleen de langere stukken gebruiken! xx

      Verwijderen
  20. Die tulpen staan prachtig, in je gehaakte vaas...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mooi hè...deze foto is van een tijdje terug, maar zó mooi
      de tulpen...echt mijn lievelings ;-)

      xx

      Verwijderen
  21. Wow, this is amazing!! So neat and beautiful!! Thanks for sharing!! Have a lovely weekend! xo Heather

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh thanks! do you really think it's neat? :-)
      have a lovely weekend xx

      Verwijderen
  22. Wow, wat mooi! Maar denk ik wel een hele klus! Maar hij komt op mijn to-do lijstje/ ga hem pinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt wel mee...kost wel de nodige kracht in je handen,
      maar prima te doen tijdens het tv kijken...
      Bedankt voor het pinnen! xx

      Verwijderen
  23. wow so gorgeous! I must try this. Beautiful photos. Thank you Heather x

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuk project. Met jouw duidelijke handleiding moet het zeker lukken. Dank je wel voor dit inspirerende idee :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een leuk project. Met jouw duidelijke handleiding moet het zeker lukken. Dank je wel voor dit inspirerende idee :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een cool idee! Ga het ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heerlijk!! Dank voor de tutorial. Ook deze gaat in de inspiratiemap.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh, wat is dat leuk! Ik ga het beslist proberen. Misschien wel nu meteen. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dank ook deze komt op mijn to do lijstje. Ben jaloers op je gave ideeen. Lief dat je ze zo nu en dan deelt. Ik kan nooit mijn stof wegdoen maar nu heb je me geholpen met opruimen ;-) thx.

    Fijn weekend Francoise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh niet jaloers zijn! ik doe ook maar wat ;-)
      En fijn dat ik heb geholpen met opruimen, graag gedaan! xx

      Verwijderen
  30. Great idea! Looks lovely and colorful! Liz

    BeantwoordenVerwijderen
  31. leuk zeg, ik heb laatst een mand van oude t-shirts gehaakt maar heb ook nog zat lapjes liggen!

    Groetjes tante titi

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Helemaal gaaf-Maartje. En mijn smaak-maar haken is nog niet "mijn" ding. Ooit...wel. Mooi weekend met de meiden-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Sil! hou jij het maar bij je 'eigen dingen' dat doe je zo goed ;-) fijn weekend!

      xx!

      Verwijderen
  33. I don`t crochet, but am now inspired to go buy a hook. I am wondering, what do you think is a good length for the fabric strips? If they are too short the colour in the finished product will change too often and be too buzy to the eye.
    Also, looking at this tutorial, if you just keep going around and around, and don't go up, you will end up with a floor mat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Well, make those strips as long as possible...it's easier to crochet...to go up you have to decrease...i did that by skip
      a stitch so now and then...if you are a beginner, make something easy first...like a coaster...a floormat is also nice ;-)

      xx

      Verwijderen
    2. Or a hot pad, or a placemat, the possibilities keep growing!

      Verwijderen
  34. Hello, pleased to meet you. And what a great tutorial! Thank you :D

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een leuk idee *neem het even mee* .....
    Plastic zakken had ik ook al voorbij zien komen maar dat haakt zo moeilijk vind ik .... Dus is misschien wel een mooi alternatief....

    Groetjes van ivonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje!...ja, plastic, dat kan ook...ik ben wel een beetje verwend hoor...haak en brei alleen met materiaal wat fijn aanvoelt...katoen is heerlijk...plastic zakken niet echt...
      ;-)

      xx

      Verwijderen
  36. Wat mooi met al die vrolijke kleuren! Ik ben nu op vakantie met alleen haaknaald nr.3 maar als ik thuis kom, ga dit ook proberen.
    groetjes,
    Famke

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik heb het met plastic zakken geprobeerd.
    Op mijn blog staat het resultaat.
    Maar ik ben nog steeds jaloers op jouw foto's en restjes stof!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wauw superrr bedankt dat ga ik zeker doen!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Na je post van vandaag gelijk even gecheckt hoe je zoiets moois maakt! :-) Restjes genoeg bij mams in huis, dus... dat komt wel goed! Nee, niet gelijk vandaag, maar voor een keer als het rotweer is, zeg maar herfst ;-)
    Bedankt! Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hi Maartje, I just found your blog and love the idea behind your blog name and also your crochet basket.I was wondering you write about a thrift store in an older post and was wondering do you know if there are thrift stores in Amsterdam? I am thinking you are writing in Dutch but I may be wrong!!
    Thanks,trixi

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wow, wat mooi!! Ik wil graag leren haken, maar weet niet hoe en waar ik moet beginnen.......heb je misschien een tip?
    Groetjes van Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op U tube zijn hele goede filmpjes waar heel duidelijk uitgelegd staat hoe je moet leren haken. Of anders het boek haken is weer hip of haken voor meiden kopen. Daar staat het ook heel duidelijk in uitgelegd

      Verwijderen
  42. GORGEOUS basket, now I know i need to get some bright fabric to crochet with. I've crocheted many things with rags, and just wanted to tell you that there's a way to join the fabric so that the ends mostly stay tucked inside the yarn, see my post here http://www.creativejewishmom.com/2010/06/you-can-crochet-with-sheets.html
    And would love it if you'd join my linky party every week, a great group of crafters from around the world!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. ik heb een foto van jou vaas op mijn blog gezet omdat ik bezig ben met een stoffen vaas haken. en ik heb een foto van jou vaas op mijn blog gezet omdat ik dan kon laten zien hoe hij eruit komt te zien! ik vind hem helemaal top!

    dus als je wil weten waar de foto dat staat...

    www.degrannys.blogspot.nl

    liefs, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wat een leuk idee is dat zeg om al die restjes stof op te werken. Dat ik daar nog niet op gekomen was. Mijn huisgenoten zullen blij zijn. Maar ik heb wel enkele vraagjes. Die vaas bv. Doe je daar dan een glazen vaas in? Want stof is toch niet waterdicht? Kan misschien wel een domme vraag zijn hoor, maar ik vraag me dat al een heel tijdje af, bij het zien van gehaakte vazen van wol. En dan het volgende, ik heb hier ook nog enkele van die hele dunne bolletjes katoen, die jij in een mandje gedaan hebt. Kan jij me misschien vertellen wat je daarmee kan doen? Behalve geldbeugeltjes met kraaltjes en hele dunnen naalden breien heb ik daar dus nog niets mee gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Love the pouf. Thank you for the inspiration.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wow! Brilliant idea! Got to make one of these real soon. Thanks so much for the tutorial :)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Je hoeft op mijn vorige vraag bij de poef al niet meer te antwoorden, hier is het heel duidelijk waar het garen vandaan komt. Het is er namelijk geen!!Haha!

    Dit wil ik werkelijk eens proberen. Fantastisch gedaan.Ik heb ooit eens in een tijdschrift gelezen dat het ook kan met plastic zakken die je in reepjes scheurt. Maar dit is leuker.

    Hoe zorg je dat de stofrandjes niet gaan rafelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik wil het ook maken, het lijkt mij, dat dit moeilijk haakt. En nog een patroon vinden voor de mand :)
    Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. I would love to do this! Except... I'm really terrible at crocheting... :/ how do you make it into a circle...? I have a ton of fabric for this, too... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Superleuk!! Nu moet ik nog ergens leuke lieve stofjes vandaan halen. Misschien een tripje naar de markt?

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Superleuk daar moet je opkomen ga we ook proberen leukk

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Net begonnen.... Wilde klein hockertje op nieuw bekleden... 5 vierkante lapjes van 40x40 cm... Maar potver wat doet dat zeer aan mijn handen... Ben begonnen met oude dekbedovertrekken.... Verkeerde keuze? Suggesties? Hoor graag! Vind het zo leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen