dinsdag 21 augustus 2012

I'm so sorry zucchinis...i'm sorry tomatoes...

En zo zaaide ik allerlei groenten...
Vooral de courgettes en de tomaten maakte een veelbelovende start.
Maar helaas...
De courgettes werden niet groter dan dit...
And so i sowed all kinds of vegetables...
Especially the zucchinis and the tomatoes made a brilliant start.
But unfortunately...
The zucchinis didn't grow bigger than this...




...en de kleine tomaatjes vallen groen van de plant...
...and the tiny tomatoes are falling off still green...





Wel komen er prachtige bloemen van de courgette plant...
There are some beautiful flowers coming from the zucchini plant...





...en hoewel de Meisjes veel plezier hebben met de afgedankte groente...
...and though the Girls are having much fun with the discarded vegetables...







...beloof ik dat ik de volgende keer beter voor jullie zal zorgen.
...i promise to take care of you much better next time.



xx have a happy day!

24 opmerkingen:

  1. De bloemen zijn inderdaad prachtig! De volgende keer lukt het vast!!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frituren die bloemen! Lekker, hoor ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad wat Eva Maria zegt: lekker frituren die bloemen!

    Je hebt trouwens kans dat de tomaatjes nog wel verder rijpen op de schaal, leg er dan een banaan naast, dan rijpen ze sneller.

    (of wist je dit al en kom ik nu over als een betweter...)

    Maar blijft leuk, moestuinieren :-)

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die kleine courgettes kan je ook eten, in Zuid Europa zie je ze heel veel. Misschien is roerbakken een idee? En mijn oma, die vroeger boerin in Drente was, legde de afgevallen groene tomaten in het zonnetje achter het raam op de vensterbank in haar o zo gezellige keukentje en zo werden ze alsnog rood. En mocht dit ook niet lukken...dan heb je in ieder geval prachtige foto's van de 'mislukte' groenten, waar ik met plezier naar heb gekeken :)
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de Italiaanse supermarkt heb ik ook allemaal van die kleine courgettes gezien. Heerlijk door de risotto of om soep mee te maken. Smaken net zo lekker.
    Jammer van de tomaten. Was het niet stiekum een groene variant ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al jullie goede tips en mooie weetjes...het is te laat...:-(
    deze foto's zijn van een paar dagen geleden en de Meisjes hebben
    van de groenten keer op keer salades gemaakt en uiteindelijk soep
    met blaadjes en zand...
    Ik schrijf deze weetjes wel op in een boekje, voor volgend jaar...dankjewel!

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. enig idee hoe het komt? te weinig water? Ofwel zijn het gewoon groene tomaten... ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oeh dat is wel heel jammer. Op zich is een grote courgette niet lekkerder dan een een kleine. Alleen kun je van een kleine niet zoveel maken :) Balen ook van je tomaten. De mijne wilden ook niet rood worden maar na afgelopen week/weekend wordt alles ineens toch supersnel rood (terwijl sommige tomaten echt al 2 maanden aan de plant hangen)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kleine courgette is juist het lekkerst, naar speelplezier is ook lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh nou je bent al verder als mij, ik kwam er halverwege de tomatenplant achter dat het helemaal geen tomatenplant was.... Tomaten kunnen toch nog verder rijpen in de zon trouwens???

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach, het overkomt zelfs de meest ervaren tuinder weleens; mislukte oogsten... Zo wil bij ons de wortel nooit lukken en heeft de tomaat het alleen afgelopen jaar erg goed gedaan! Ook m'n eigen hier bij huis in een grote pot groeiende tomaten laten het na de warmte behoorlijk afweten en zullen nooit het stadium 'eetbaar' halen... Volgend jaar beter! En op naar de groenteman?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De bloemen zijn zeker prachtig en daardoor de foto's ook! Maar schaam je niet ;) , het kan nog erger, met mijn hoe-word-ik een-tomaatje?-avontuur.... Nadat de plant bijna 1 meter hoog was geworden, zonder veel bladeren, heb ik hem op de composthoop gegooid. Het zou toch niks meer worden.... Toen ik later e.e.a. in de tuin aan het opruimen was, zag ik tot mijn spijt dat er toch nog 2 ienie-mini-tomaatjes erg hun best deden om te groeien, zonder lekkere aarde en/of water.... Sneu toch?
    Volgend jaar gewoon weer proberen. Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Da's nog heel wat! Bij ons geven de courgetteplanten alleen maar bloemen en onze tomatenplanten geen tomaten. Jank!!!
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. met die bloemen kan je nochthans lekkere dingen maken en ook kleine courgettes zijn lekker ...
    hier geen probleem met de courgetten, ik VERZUIP erin! die plant is niet te stuiten!
    tomaten geven hier ook problemen, in tegenstelling tot andere jaren helaas ... volgens de oudstrijders in de volkstuinen is dat door het koude voorjaar, de schillen van de tomaten zijn daardoor te dik geworden en dan rooien de tomaten niet gemakkelijk (uitleg van de mannen van de volkstuin dus hé)
    Volgend jaar beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. So sorry they didn't get bigger! The flowers are so pretty, and I have seen recipes cooking those up! Happy day to you! xo Heather

    BeantwoordenVerwijderen
  16. fried green tomatos. die film doet mij al jaren verlangen naar het recept.. Ik zie dus alleen maar een geslaagde kweekpoging..

    BeantwoordenVerwijderen
  17. My courgettes have gone Bonkers (growing like crazy!) and so have my French beans, everything else has been enjoyed by the slugs! We have a big basket full of pretend food and I'm pleased to say my girls still play with them! They are still so good at using their imagination, much better than any computer game! Ada :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. I've just had a peek at your pin cushions, yours are much nicer! I might try and sew a button in the middle, I thought about that today and think I will give it a go! Thanks for the inspiration! Ada :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vind de courgettes wel mooi zo :)
    Kun je de tomaatjes niet nog in de vensterbank in de zon leggen?? Vaak kleuren ze dan nog verder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tja-Maartje: je had toch meer tegen ze moeten praten-!-de volgende keer beter-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ach ach wat jammer weer.
    Toevallig postte ik gisteren op mijn blog ook een bericht over mijn moestuin mislukkingen (en succes).
    Die courgettes had je nog veel langer aan de plant kunnen laten zitten, de bloemen die eraan zitten moeten echt helemaal weg zijn en tegen die tijd zijn de courgettes zelf ook flink gegroeid.
    Maar ach de meisjes zullen zich ongetwijfeld enorm vermaakt hebben met de mini courgetjes en de groene tomaten.
    Volgend jaar beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Voor de courgettebloemen zijn lekkere recepten, aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Maartje, fry up those zucchini blossoms! They are so delicious. A little egg and bread crumbs and seasoning… yum! You will like them, and so will the little ones. :) XO

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jammer dat je oogst is mislukt, maar het levert wel mooie foto's op...

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen