zaterdag 13 april 2013

DIY Tutorial; zomers stroken rokje... ruffled summer skirt...

Rokjes.
Met drie kleine dames hebben we nooit genoeg rokjes.
En die maak ik natuurlijk graag zelf.
Ik vond nog een groot stuk dekbedhoes in die gekke oude koffer.
Deze keer géén roze of fijne bloemetjes maar een mooi printje in stoere kleuren.
Een beetje bohemian stijl voor deze zomer...

Skirts.
With three little ladies we never have enough skirts.
And i really like to make those myself.
I found a large piece of fabric from a bed sheet in that silly old suitcase.
This time no pink or cute flowers but a pretty pattern in beautiful colours.
A little bit bohemian style for this Summer...



De print op deze stof is perfect voor het maken van stroken rokjes
zoals ik ze vorig jaar maakte.
Kijk maar hier, hier en hier.
Het knippen van de stroken is dus makkelijk.
Ik knipte verschillende breedtes maar allemaal 170 cm lang...
The pattern on this fabric is perfect for making ruffled skirts
like i made them last year
Take a peek here, here and here.
Cutting strips is just very easy.
I cutted strips in different wides but all measuring 170 cm long...








...toch maar even strijken voordat ik verder ga  ;-)
(ik haat strijken)
...i do have to iron it before i move on  ;-)
(i hate ironing)


...ik legde de repen stof in de gewenste volgorde , stuk 1 komt bovenaan
ik knipte de repen op maat
stuk 1- 90cm
stuk 2 - 120cm
stuk 3 - 150 cm
stuk 4 - 170 cm 
...i layed the strips of fabric like i wanted them to be, piece 1 will be on top
i cutted them in the right size
piece 1 - 90 cm
piece 2- 120cm
piece 3 - 150 cm
piece 4- 170 cm 
... 


...ik stikte met een rijgsteek de bovenkant van iedere reep stof zodat ik ze kon rimpelen...
...i stitched the top of each strip of fabric with a large stitch so i could wrinkle them...



...ik trok aan de draad en zorgde dat de bovenkant van stuk 2 even lang werd als de 
onderzijde van stuk 1 en zo verder...
...i pulled the thread and made the top of piece 2 as long as the bottom of
piece 1 and so on...



...ik spelde de stukken met de goede kanten op elkaar...
...i pinned the strips with the good sides together...




...naaide ze vast...
...sewed them together...


...naaide de zijkanten op elkaar...
...sewed the sides together...


...daarbij vouwde ik de naden van de repen omhoog...
...and i folded the seems of the strips to the top...


...en toen zag het er zo uit...
...and then it looked like this...



...ik voegde een lief ruche toe en stikte de naden plat met een zigzag...
...i added a cute ruffle and stitched the seems with a zigzag...



...je kunt ook een kantje, bandje of een opvallende kleur garen gebruiken...
...you can also use a ribbon, lace or a striking colour of thread...


...ik maakte een rolzoom aan de onderzijde...
...i made a rolled edge at the bottom...


...en elastiek in de taille...
...a elastic band for the waist... 



...een echte Silly Old Suitcase rok!
...an original Silly Old Suitcase skirt!...





fijn weekend!
en geniet morgen van de eerste echte
Lente Dag
xx
have a happy weekend!
and enjoy the first day of Spring
tomorrow
xx







31 opmerkingen:

  1. mah wat een ZALIG rokske is dat geworden!!! heel knap! de stofjes zijn gewoon geweldig, het moet niet altijd roze of bloemetjes zijn hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk rokje! Ik krijg helemaal zin om er ook eentje te maken. En met de weersvooruitzichten kan ie daarna direct aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! En dat van een dekbedhoes, heerlijk!
    Veel plezier ermee morgen in het zonnetje....
    (ik volg je al tijden, wat heb je een heerlijk inspirerend blog!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super rokjes, wat mooi gedaan!!!
    Morgen met de blote beentjes in de ZON ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ontzettend leuk rokje, knap gedaan!
    Groetjes Lies van Theemuts

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi rokje! Ik heb diezelfde dekbedovertrek hier ook liggen voor een paar zomerse projectjes. Dankjewel voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig rokje en prachtige stof!! Jij ook veel plezier morgen met de zon! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. jeetje wat knaaaaap!!! Wil ik ook kunnen maar gaat niet lukken :-( Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg mooi en mooi uitgelegd! Mijn meisjes hebben nog 'van die korte beentjes he?', maar over een paar jaar zal zoiets prachtig staan! Help je me hier dan nog eens herinneren?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. You make it look easy but I know it's not - I want one x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een verschrikkelijk leuk rokje. En een goede uitleg erbij, misschien dat ik het nu toch ook maar eens moet gaan proberen om zelf iets te maken. Stofjes liggen er genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is zeker een ideaal en superleuk stofje voor een strokenrokje :)

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wauw!!! Ik zie het maken van een rokje voor mijn dames ineens helemaal zitten!!!
    Bedankt voor de uitleg!
    Liefs Theetje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Thats fantastic and youve made it seem so simple to make.maybe I could make one too!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. haha dat dekbedovertrek ligt hier ook, leuk hoor, maar ik laat t de dames hier maar niet zien want hier is het nog in gebruik :)
    Maar het resultaat is wel erg leuk.
    Nu de zon hier binnen piept krijg ik ook weer rokjes inspiratie. Wie weet wat er hier vandaag nog uit mijn handen gaat rollen de dag is nog jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het àllerleukste rokje ooit gezien! Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ze blijven zo leuk, deze heerlijke rokjes! Ik hoop dat veel kleine-meisjes-mama's deze fijne zwierrokjes gaan maken, ze zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. awel, dat zou ons Kaatje ook nog graag hebben zo'n rokske, sè! Veel werk zeker? Maar wel heel mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. That is beautiful. I would love to make one. Thanks for the tutorial. Will you maybe sell these skirts you think? They are gorgeous. Love the bohemian style.
    Annette
    My Rose Valley

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ontzettend gaaf!!!!Wow! (doe je ook aan swappen??)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige rok! mooi gedaan en een perfecte uitleg. fijne dag nog. groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel erg mooi gemaakt! Inderdaad super stofjes. Dank je wel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Laat de zomer maar komen!

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen