vrijdag 20 september 2013

Het begon met een vintage pannenlap...It started with a vintage potholder...

...dit haak avontuurtje.
Niet zomaar een pannenlap, nee, een bijzonder exemplaar in prachtige kleurtjes.
Ik kreeg deze pannenlap ooit van Tif nadat ik haar een mooie lap stof had opgestuurd.
Meteen was ik verliefd op het stukje haakwerk, en toen ik er later achter kwam dat ze
het gebruikt had voor haar boek 'Dottie Angel', maakte dat het nóg specialer.
...this crochet adventure.
Not just a potholder, no, a special one in beautiful colours.
I once received this potholder from Tif after i had sent her a beautiful piece of
fabric.
I was in love immediately with this piece of crochetwork, and when i discovered
later she used it for her book 'Dottie Angel', that made it more special...






Het patroon, dat misschien wat ouderwets lijkt, vind ik geweldig.
En dus reden genoeg om het een keer te haken...
Ik haakte door, maakte er een aantal met verschillende randjes en op
verschillende naalddiktes en in verschillende kleurtjes...
I think this pattern, that might be a bit old fashioned, is just lovely.
Reason enough to crochet it for once...
Well, i crocheted on and on, made some with diffferent edges, on different
crochet hook sizes and in different colours...
















Omdat ik zo enthousiast ben over dit patroontje, wil ik met jullie delen
hoe ik een pannenlap haak zoals deze...dus pak je haaknaals en je garen
en ga aan de slag!
Because i love this pattern so much, i want to share with you how i 
make a potholder like this...so grab your crochethook and your yarn and
go for it!

gebruikte steken
HV=halve vaste
ST=stokje
L=losse

used stitches
SLST=slip stitch
DC=double crochet
CH=chain



begin met
starting with
8 L en sluit met HV
of
maak een Magic Ring
CH 8 and close with SLST
or
use a Magic Ring 


Ring 1
3 L, 2 ST
*1 L, 3 ST *
herhaal **
CH 3, DC 2
*CH 1, DC 3*
repeat**


Ring 2
3 L, 4 ST in 3 ST van Ring 1
*1 L, 5 ST in 3 ST van Ring 1*
herhaal **
CH 3, DC 4 in DB 3 of Ring 1
*CH 1, DC 5 in DB 3 of Ring 1*
repeat**


Ring 3
3 L, 6 ST in 5 ST van Ring 2
*1 L, 7 ST in 5 ST van Ring 2*
herhaal **
CH 3, DC 6 in DB 5 of Ring 2
*CH 1, DC 7 in DB 5 of Ring 2*
repeat**


Ring 4
3 L, 8 ST in 7 ST van Ring 3 
*1 L, 9 ST in 7 ST van Ring 3*
herhaal **
CH 3, DC 8 in DB 7 of Ring 3
*CH 1, DC 9 in DB 7 of Ring 3*
repeat**


Ring 5
3 L, 10 ST in 9 ST van Ring 4 
*1 L, 11 ST in 9 ST van Ring 4*
herhaal **
CH 3, DC 10 in DB 9 of Ring 4
*CH 1, DC 11 in DB 9 of Ring 4*
repeat**


Ring 6
3 L, 8 ST in 11 ST van Ring 5, 1L, 3 ST in ruimte
*1 L, 9 ST in 11 ST van Ring 5, 1L, 3 ST in ruimte*
herhaal **
CH 3, DC 8 in DB 11 of Ring 5, CH 1, DC 3 in space
*CH 1, DC 9 in DB 11 of Ring 5, CH 1, DC 3 in space*
repeat**


Ring 7

3 L, 6 ST in 9 ST van Ring 6 , 1L, 3 ST in ruimte 2x
*1 L, 7 ST in 9 ST van Ring 6, 1L, 3 ST in ruimte 2x*
herhaal **
CH 3, DC 6 in DB 9 of Ring 6, CH 1, DC 3 in space 2x
*CH 1, DC 7 in DB 9 of Ring 6, CH 1, DC 3 in space 2x*
repeat**


Ring 8

3 L, 4 ST in 7 ST van Ring 7, 1L, 3 ST in ruimte 3x 
*1 L, 5 ST in 7 ST van Ring 7, 1L, 3 ST in ruimte 3x*
herhaal **
CH 3, DC 4 in DB 7 of Ring 7, CH 1, DC 3 in space 3x
*CH 1, DC 5 in DB 7 of Ring 7, CH 1, DC 3 in space 3x*
repeat**


Ring 9
3 L, 2 ST in 5 ST van Ring 8, 1L, 3 ST in ruimte 4x 
*1 L, 3 ST in 5 ST van Ring 8, 1L, 3 ST in ruimte 4x*
herhaal **
CH 3, DC 2 in DB 5 of Ring 8, CH 1, DC 3 in space 4x
*CH 1, DC 3 in DB 5 of Ring 8, CH 1, DC 3 in space 4x*
repeat**



...hecht af
 en haak
-wil je het als pannenlap gebruiken-
een tweede
leg deze op elkaar
zodat het dik genoeg wordt...
..finish off 
and crochet
-if you really want to use it as a potholder-
a second one
put it together
so it will be thick enough...


...haak een mooi randje
en eventueel een ophang lusje...
...crochet a pretty edge
and a loop to hang it if you want...


klaar!
ready!

fijn weekend
happy weekend
xx




18 opmerkingen:

  1. So pretty! I too am like you.......if I make something and I love it, I tend to make a few as the bug hits and they become addictive! Your pile looks delicious!

    Have a super weekend!

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk!! Dank je wel voor het patroon!! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niets ouderwets hoor, ik vind het een prachtig klassiek patroon, bedankt voor het patroontje:) ze zien er schitterend uit. Fijn weekend, gr. Francien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sta er af en toe versteld van wat er uit jouw handen rolt. Alsof het niets is. Volgens mij heb ik dit patroon ook ergens gepind (of misschien net anders, kan ook), maar ik vind die wiebers echt prachtig. Niks ouderwets, gewoon super en die kleurtjes kunnen we alleen maar nog blijer van worden. Fijn weekend ! Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk!!! Dank je wel voor het patroon. Deze pannelappen komen op mijn " to do" lijst! Groetjes Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vind ze zeer schoon ! ( maar eerlijk is eerlijk : ik gebruik dat eigenlijk nooit, pannenlappen. ik gebruik mijn mouwen of keukenhanddoeken )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I love how many different appearances the same pattern has with different colours and edges, they look so great together!
    http://ahandfulofhope.blogspot.co.uk/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. They are beautiful! Thanks for the tutorial! :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind ze meer lijken op onderzetters... Denk dat ik dat eens ga proberen. Fijne dag.
    Liefs ivon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. How pretty! Thank you very much for posting! :)
    ___
    Lee Ann

    Crochet...Gotta Love It! Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je maakt echt te mooie foto's en ik krijg altijd zin om weer met een nieuw project aan de slag te gaan. (moet er nog zo veel afmaken ...) Geweldig mooie blog!
    xxc

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zoooo leuk! Ik zit momenteel in mijn breifase. Ik kan helemaal niet goed breien (ik kan alleen de basic steken haha), maar het is zo heerlijk rustgevend. En ouderwets misschien, but who cares. Ga haken ook weer eens proberen! Thanks voor de inspo!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super lief dat je uitleg met ons wil delen, heel erg bedankt ik ga hem zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hij is inderdaad helemaal geweldig! Bedankt voor het delen!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen