zondag 9 februari 2014

Not really a DIY but a story about how i made a crochet African Granny hexagon pillow...

vorig jaar na de zomer
in September
zocht ik naar een nieuw haakproject
en toen zag ik 
met prachtige foto's
geen twijfel, dit moest het worden
en zo haakte ik met veel plezier
en op een rustig tempo
een berg kleurige African grannies bij elkaar...
last year after Summer
in September
i was looking around for a new crochet project
and then i saw
with beautiful pictures
no doubt, this must be it
and so i made
with great fun and very slow
a pile of African grannies...






...toen ik 19 grannies had gehaakt
had ik genoeg voor een kussen
ik legde de grannies met de goede kanten op elkaar
en met halve vasten haakte ik ze aan elkaar vast...
...when i made 19 grannies
i had enough for a pillow
i layed the grannies with the right sides together
and i joined them with a slipstitch...






...om de randen iets rechter te maken
haakte ik extra steken
in verschillende kleuren
tussen de grannies in
ik haakte ongeveer dit;
4 halve vasten
1 vaste
3 stokjes
3 stokjes samen
1 vaste
4 halve vasten

...to get the edges a bit more straight
i crocheted extra stitches
in different colours
 between the grannies
i did something like this;
slipstitch 4
single crochet 1
double crochet 3
double crochet 3 together
single crochet 1
slipstitch 4








...daarna haakte ik helemaal rondom met wit garen
maar haakte nu 4 stokjes in het midden tussen de grannies...
...after that i crochet all around with white yarn
but made 4 double crochet in the middle between the grannies...





...als laatste maakte ik nog een rand rondom van vasten...
...at last i made an edge all around of single crochet...


...de lap heeft nu de vorm van een African granny
een hexagon
dit wordt één kant van het kussen...
...my crochet piece has the shape of an African granny
a hexagon
this will be one side of the pillow...



...ik perste het...
...i pressed it...




...en ik koos voor mooie witte canvas als achterkant
en een paspelrand zou ook leuk zijn dacht ik...
...i chose pretty white canvas for the back of the pillow
and decided that a piping edge would be nice...




...ik knipte drie hexagons uit de witte canvas
twee voor het binnen kussen
één voor de achterzijde...
...i cut three hexagons out of the white canvas
two for the insert pillow
one for the back...



...en het lastige gedeelte kwam toen pas
ik kreeg al bijna spijt van mijn idee
maar het lukte
(al is het niet helemaal soepel en perfect)
om de dikke witte stof
het gehaakte stuk
én de paspel
redelijk strak aan elkaar te naaien...
...and than the difficult part came
i almost regretted my idea
but i made it
(although not really smoothly and perfect)
to sew the heavy white fabric
the crochet piece
and the piping
perfectly together




...tadaa!
mijn ietwat hobbelige 
gehaakte African granny hexagon kussen
...tadaa!
my wonky
crochet African granny hexagon pillow









xx


Sorry voor het verschil in kleuren van de foto's
tijdens het maken van deze blogpost
waar ik enkele weken over deed
 ruilde ik mijn oude laptop eindelijk in voor een nieuwe (joepie!)
met Windows 8...
dat is wennen en foto's bewerken gaat héél anders dan ik gewend was...
I'm sorry for the colour quality of my images
while i was making this blogpost
and i did a few weeks on it
i finally swapped my old laptop for a new one (woohoo!)
with Windows 8...
i have to get used to it and editing photo's is a new adventure...












27 opmerkingen:

  1. Super leuk he, die African flowers! Haken ook zo heerlijk weg, Je hebt echt prachtige kleuren genomen en ik vind je rand echt het einde! Heel gaaf geworden dat kussen! Groetjes Lisanne

    draad en praat....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk! Je brengt me op ideeën! Ik heb toevallig vanmiddag een lange-halen-snel-thuis-kleed van granny's afgemaakt en op m'n blog gepost. Maar zoiets is ook heel leuk!
    Groetjes Maaike (www.gekkiggeitje.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh I love your crochet cushion the colours are delicious
    Jackie x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem prachtig!! Om trots op te zijn!
    Ik kocht gisteren een kussenovertrek bij de hema. Inspiratie voor nieuwe kussens op de bank. Maar eerst mijn overige haak- en naaiwerkjes afronden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waaaauw wat mooi!!! Ik ben jaloers op jouw haakkunsten hihi!
    Ik ben net begonnen met haken en mijn 'droom' is om ooit ook zo'n mooi kussen te kunnen haken :-)
    Maar voorlopig blijf ik nog even oefenen met allerlei steken en lapjes etc.!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super!! Erg mooi geworden! En inderdaad geen makkelijk klusje een gehaakt kussen aan stof vastnaaien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi, past leuk bij je andere kussens!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. it's beautiful! the bias binding was a good idea, although i imagine a little tricky to sew! Heather x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh it looks amazing, the colours are glorious. mel x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi weer, jouw haakwerk is echt perfect! Heerlijk kussen, al meteen in lente-stijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig kussen heb je gemaakt.
    Gr Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I'm in lovvve. Thank you,,...it's so nice to start a rainy day with such colourful stuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super! Mooie kleuren heb je gebruikt! Groetjes Marijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wow, this looks so beautiful:-) I Love alls the colours!
    Have a great week,
    Greetings
    Jasmin
    http://meingehaekeltesherz.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig! Ben echt onder de indruk van jouw talent! Helemaal geweldig! http://lilygetscrafty.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een vrolijkerd, instant happiness! Moet zelf nog steeds eens met haken beginnen..

    <3

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtig, vrolijk kussen..... xx Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi en gezellig kussen. Staat goed bij de rest!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi, I love your blog, is beauty, I love the colors, I love your crochet, visit my blog too,hugs from Brazil.
    http://www.titacarre.com
    http://elo7.com.br/titacarre

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow!! Dit ziet er echt fantastisch uit! Heel mooi kleurgebruik!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. This is so beautiful! I think my next crochet project might be these hexies :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw wat een prachtig vakwerk!
    Heel mooi!
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ciao ti ho conosciuto per caso e il tuo blog mi ha fatto sentire a casa con tutti questi colori e fantasia, ti seguo volentieri e se ti va vienimi a trovare su kreattiva ciaooo rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  24. thank you so much for your very useful explanations, I have used your tutorial to make a cushion with african flowers and have linked back to your article (http://www.jijihook.fr/granny-love-challenge-22/). Thanks again!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen